전시탐방 : ANDREAS GURSKY EXHIBITION

2022. 5. 26. 10:00하히 라의 전시탐방 ♡

728x90

 

[ ANDREAS GURSKY ] 

 

 

APMA 제공

 


2022.03.31. ~ 2022.08.14. ㅣ 아모레퍼시픽 미술관 1~7 전시실

 

 

찰나의 장면을 포착하는 단순한 `기록물`을 넘어서 강력한 전달력을 지닌 `예술작품`으로.

20세기 초부터 사진은 새로운 촬영술과 기기와 함께 발전하며 그 예술적 중요성과 가치를 인정받아왔고, 그 결과 여러 예술가와 걸작들을 선보이며 현대미술사에 있어 빠질 수 없는 중요한 예술작품의 영역이 되었습니다. 최근 국내외에서 열린 많은 사진전과 미술 시장에서의 소식들은, 이러한 사진 예술에 대한 많은 수요와 관심을 뒷받침한다고 볼 수 있습니다.


출처 : ANDREAS GURSKY 전시 소개 중

 

 




사진전은 다 좋다.

너도나도 사진 찍는다는 작가들 사진 말고,
미술관 안에 전시까지 마련되는 그런 사진작가들의 사진은 : 회화보다 더한 압도감을 들게 한다.

 

APMA 제공

 


AMORE PACIFIC MUSEUM OF ART SPECIAL EXHIBITION ANDREAS GURSKY

 


아모레퍼시픽 미술관 : 현대미술 기획전 - 안드레아스 거스키 



아모레퍼시피미술관은 현대미술 기획전 안드레아스 거스키》를 개최한다. 독일 라이프치히에서 출생한 사진작가 만드레아스 거즈키 (b. 1955는 인류의 문명에 대한 깊은 통찰을 담은 대규모 작품들 선보여온 현대사진의 거장이다. 에센의 폴크방 국립 예술대학교에서 수학했으며 뒤셀도르프 쿤스트아카데미에서 베르트와 빌라 베어 부부로부터 유형학적 사진을 공부한 그는 지난 40여 년간 동시대 미술의 흐름 속에서 사진의 확장적 가능성을 실험해 오면서 현대사회의 스펙터클한 풍경 대형 인화지에 담아왔다. 촬영한 이미지들을 조합해 새로운 현실을 구축하는 작가는 공장. 아파트와 같이 현대 문명의 발전을 상징적으로 보여주는 장소를 포착하여 거대한 사회의 그 안의 개인이라는 미미한 존재에 대해 숙고하게 한다. 이번 전시는 1980년대 중반 초기작부터 2022년 신작까지. 거스키의 작품 세계 전반을 아우르는 사진 40여 점을 소개한다. 작품들은 '조작된 이미지, 미술사 참조, 숭고한 열망' 이라는 주제 아래, 다양한 사진적 실험과 주제를 변주해 온 거스키의 작품세계를 폭넓게 보여준다. 국내에서 처음으로 열리는 작가의 이번 개인전을 통해 무한한 가능성을 지닌 사진예술의 정수를 경험하기를 기대한다.


거스키 작품의 중요한 특징 중 하나는 그의 작품 대부분이 이미지의 조작으로 만들어졌다는 점이다. 현대사회의 특징적인 사진으로 기록해 온 거스키는 1992년부터 카메라로 촬영한 사진을 컴퓨터로 스캔하여 편집하는 디지털 포스트프로덕션 과정을 도입하였다. 작가는 여러 개의 이미지를 이어 붙이거나 평민적 구성 만들고, 책상을 강조하기 위해 세상을 조정하는 등. 다양한 이미지 조직을 통해 그 특징을 극대화함으로써 기념비적 이미지를 만들어 냈다. 거스의 대표작이자 이번 전시를 통해 소개되는 나라 몽파르나스>(1993) 2011909 리마스터 2009 라인강 (2016) 등을 포함한 작품 대부분 개인의 이미지 이용에 따라 현대 사 재의 기능을 한 예술가능성을 갖게 되었다. 작품에 대한 언급을 빼놓을 수 있다 성장했다. 그는 거잭슨이나 동안의 추상미술 등 당대의 다양한 받아들이면서 사진을 현대미술에 본격적으로 진입시켰다 작가는 크루즈120201에서 의 조각 의 유사한 구성을 선보인다. 한편 (회상)(2015)에서는 뉴턴의 회화정치학 2020 에드 루시의 작품은 직접적으로 이처럼 거스리는 사진과 미술의 경제 기 기존에 장사진을 벗어나 우리 드러내는 예술로서의 사진을 창조하고자 하였다 에서는 감히 형용할 수 있는 작 다 느끼는 감정을 고려 한다. 거기의 작품 마주했을 때 우리는 그 거대함에 놀라고 그 부 거스키 작품의 기념비 규모는 사진에 있어 혁신에 가까운 변화이자 두려움과 숭고함을 느끼게 하는 근원적 요소이다. 과거에 인류가 두려워했던 것은 지면 신과 같이 인간의 힘이 미칠 수 있는 대상이었다. 그러니 이르면 두려움의 대상은 기술의 발전이 가져오는 급격한 변화, 자본주의 권력, 글로벌리즘 등이다. 현대식 공장 증권거래소 고층 건물 등을 촬영한 가스키의 사진에서 무한히 반복되는 긴축적 구조는 인간이 저항할 수 없는 막대한 권력을 상징하며, 이를 마주한 관객은 작지만 뚜렷하게 보이는 인간의 모습에서 숭고한 감정을 느끼게 된다. 작가는 이와 같은 거대한 자연과 건축 공간 안에 존재하는 사람들의 모습을 통해 현대 문명을 대 기록하고자 하는 열망을 담아내며 다양한 도전을 이어가고 있다. 작가의 예술세계 찬반을 재조명하는 이번 대규모 회고전은 그의 작품세계의 향방을 가늠할 수 있는 중요한 기회이다미와 영감이 가득한 창의적인 소통의 공간으로 거듭나기를 목표하는 아모레퍼시픽미술관은 이번 전시가 현대미술에서 사진 장르의 중요성을 다시 한번 환기시키고 한국 예술계에 영감을 주는 계기가 되기를 바란다.

 

출처 : 안드레아스 거스키 사진전

 


The Arnorepacific Museum of Art (APMA) presents Andreas Gursky, a special exhibition of artworks by the German photographer Born in 1955 at Leipzig, Andreas Gursky is considered to have been pivotal in shaping the history of contemporary photography that captures the essence and sentiments of the era in the 40 years of his artistic career The artist, who often integrates multiple photographs to reconstruct reality, captures places that encapsulate modem civilization to encourage viewers to contemplate the insignificance of individuals in a larger society. This exhibition features over 40 works that provide an overview of his entire artistic career, from his early works from the mid-1980s to the new works produced in 2022. Spread over the exhibition spaces, it provides an overview of his oeuvre under the big themes of Constructed Image, Art Historical References' and 'Sublime Aspiration. As the artist's first solo show held in Korea, this exhibition will be the opportunity to experience the quintessence of photography as an art form of infinite potential. One of the key characteristics of Gursky's works is his use of technology to digitally construct that images In documenting the characteristic aspects of modern society, Gursky adopted the digital postproduction process in 1992, which entaled scanning and digitally editing photographs taken using fir cameras. Gursky has used methods of image construction such as conjoining and combining multiple magus planning them, and emphasizing subjects through color adjustments to create monumental images that maximize the attributes of the subject. These modes of image manipulation were used throughout his oeuvre as evidenced in Paris Montparnasse (1993), 99 Cent (1999, remaster 2009), and Rhein il (2018), As digital technology advanced to facilitate image modification, contemporary photography came to posses infinite artistic potential beyond that of mere representation The recognition of the art historical traditions evident in his works would be another one of the key aspects. Born in 1955, Gursky grew up witnessing the post-war contemporary art movements Quickly absorbing the wamed trends led by the likes of Gerhard Richter Jackson Polock, and Barnett Newman, he managed tolegitimately weave photography into the realm of contemporary art His work Kreuzfahrt (2020) demonstrates the composition of Richter's color chart paintings and aspects of Sol LeWitt's sculptures: Ohne Titel /(1993) and Ohne Titol (1996) show.compositions similarities to Pollock's all over composition, and Rückblick (2015) even directly features a work of Newman's Such endeavors dimantled the boundary between genres, allowing photography to escape the existing frame of definition and to be reintroduced as an art forth that unveis life in its entirety

In Western philosophical traditions, the concept of the sublime is defined as the grandeur experienced by man that cannot be colely expressed by words alone. Confronting Gursky's works. viewers are initially amazed by their scale then awed by their detailed depiction of modern human society. The monumental size of his works marked a moment of innovative change in the history of fine- art photography, and it is also the source of the fear and sublimity conjured by the images Whereas people of the past feared nature and god - subjects out of their control - modern subjects of fear are the rapid changes brought about by technological advancement, capitalism, power, and globalism. The ever repeating architectural structures found in Gursky's photographs of modern factories, stock exchanges. symbolize a kind of domineering and insurmountable power, and in facing these images, viewers can get a sense of sublimity from the insignificantly yet decidedly human figures rendered in his works With the images of people in nature, architecture and space, the artist continues his quest to capture the aspiration to record modern civilization through art The retrospective, Andreas Gursky, hopes to shed light on the artist's career and provides a remarkable opportunity to gauge the direction of his future artistic steps. As a museum that seeks to constantly reestablish itself as an artistic and inspirational platform for creative communication APMA hopes that this exhibition will renew the public recognition of photography as an importont genre in contemporary art and serve as an inspiration to the Korean art scene.


source : ANDREAS GURSKY EXHIBITION

 

 

2022-apma-andreas-gursky_press-release_0426.pdf
4.72MB

 

728x90